Skip to content

Speciale koffer voor veilig transport van lithium-ionbatterijen

E-Bike op weg in natuurgebied

Miljoenen Nederlanders hebben al een e-bike of speed pedelec. De industrie is booming. Dealers staan ​​dan ook steeds vaker voor de uitdaging om lithium-ion accu’s op te slaan en te vervoeren als energiebron voor deze fietsen.

Ze hebben een gecertificeerde en veilige oplossing nodig voor transport, aangezien lithium-ion batterijen altijd worden geclassificeerd als gevaarlijke goederen, ongeacht of ze nieuw en intact zijn of gebruikt.

Ook voor eigenaren van e-bikes en speed pedelecs speelt veilige stalling een belangrijke rol, bijvoorbeeld als zij hun fiets buiten het seizoen lange tijd niet gebruiken en de accu’s eruit hebben gehaald.

Speciale e-bike koffer

C-Parts heeft nu een speciale e-bike koffer, met Cirrux glasvezel inleg, ontwikkeld en geïntroduceerd. Dit is de eerste koffer die ook is gecertificeerd voor het transport van defecte (onbeschadigde) lithium-ion batterijen over land, water en in de lucht.* (Certificaat nr. 190313, Belgisch Verpakkingsinstituut BVI). Aangezien de batterijen zeer ontvlambaar zijn en zelfs in intacte toestand explosieve eigenschappen hebben, moest de speciale koffer uitgebreide tests voor verpakkingen van gevaarlijke goederen doorstaan, zodat deze kon worden goedgekeurd voor het vervoer van lithium-ion batterijen, inclusief lithium-ion-polymeerbatterijen, volgens VN-Reglement 3480. De koffer is gecertificeerd voor transport of opslag van twee Li-ion accu’s met een vermogen tot 750Wh per accu.

De e-bike accu veiligheidskoffer is voorzien van Cirrux glasvezelkussens als inleg. Dit speciale bekledingsmateriaal wordt gekenmerkt door het feit dat het niet brandbaar of geleidend is en dient als thermisch isolatiemateriaal. Het kussen, gevuld met glasvezel, beschermt tegen kortsluiting en is absorberend. Zelfs lekkend accuzuur heeft geen negatieve gevolgen. Omdat Cirrux als kussen meer druk elastisch is dan korrels, kan het materiaal niet verstoffen of afbrokkelen.

*Houd er rekening mee dat de certificering voor luchtvervoer alleen van toepassing is op vrachtvluchten. Daarnaast is het wettelijk verplicht dat batterijen met een capaciteit > 100 Wh niet mee aan boord mogen van passagiersvliegtuigen.

Veiligheidskoffer / Safety Box

Alle gegevens van de koffer op een rij:

  • Extreem stabiele koffer: behuizing van polypropyleen (PP)
  • gecertificeerd volgens STANAG 4280, DEF STAN 81-41 en ATA 300
  • Stapelbaar
  • stofdicht
  • Waterafstotend (IP-beschermingsklasse 67)
  • Temperatuurstabiel van -30 °C tot +80 °C
  • Klaar om te vliegen: overdruk vereffening opening
  • 2 oogjes voor hangslot
  • Interne afmetingen: 476 x 356 x 124 mm
  • Externe afmetingen: 512 x 420 x 148 mm
  • Gewicht: 6kg
  • Volume: 21.0L
  • Ergonomische tweecomponenten handgreep
  • Tweedaagse sluitingen
  • Optioneel afneembaar scharnier voor afneembaar deksel
  • De kleur zwart (bij afname van grotere aantallen zijn andere kleuren mogelijk).
Extreem robuust

Extreem robuust

Waterafstotend

Waterafstotend

Luchtwaardig

Luchtwaardig

Stapelbaar

Stapelbaar

Rubberen handvat

Rubberen handvat

Oogjes voor hangsloten

2 ogen voor hangslot

Afmetingen Veiligheidskoffer

Afmetingen buitenkant

A (A1): 510 mm

B: 420 mm 

C: 150 mm 

Afmetingen binnenkant

A (A1): 475 mm 

B: 350 mm 

C: 130 mm 

D (deksel): 50 mm 

E (onder): 80 mm 

Meer weten over de C-Parts E-Bike Accu veiligheidskoffer? Je vindt hem hier.

Bekijk de Veiligheidskoffer
Back To Top