Content voor Ingelogde Gebruikers

Hoe moet u een E-Bike accu verzenden?

Het verzenden van een E-Bike accu, waaraan moet u voldoen?

Het gevaar van E-Bike accu’s is al langer bekend. Zo zijn er veel regels voor het verzenden, opslaan en retourneren van zowel nieuwe als beschadigde E-Bike accu’s. Desondanks is dit bij weinig ondernemers bekend. Zo worden er op dit moment nog beschadigde E-Bike accu’s met garantie in een normale doos teruggestuurd, terwijl dit helemaal niet toegestaan is.

Om een E-Bike accu te mogen verzenden moet u volgens de wetgeving aan een aantal eisen voldoen. Deze is afhankelijk van de staat waarin de accu die opgestuurd dient te worden verkeerd.

Hierbij wordt er volgens de ADR onderscheid gemaakt tussen vijf verschillende staten waarin de accu’s kunnen verkeren:

  • goed functionerende lithium-ion batterijen (nieuw/gebruikt);
  • prototypes lithium-ion batterijen (nieuw/gebruikt);
  • lithium ion batterijen aangeboden ter recycling;
  • defecte/beschadigde maar wel stabiele lithium-ion batterijen;
  • defecte/beschadigde en tevens instabiele lithium-ion batterijen.

Het gevaar van het vervoeren van accu’s die defect zijn, is dat ze gaan reageren en geactiveerd worden. Dit met als gevolg het ontstaan van giftige rook en een explosie van de accu.

Dit is de reden dat postvervoerders zoals PostNL en DHL geen gebruikte E-Bike accu’s meer accepteren.

Oplossing met E-Bike Safety Box

Speciaal hiervoor is er door C-Parts een verpakking ontwikkeld met niet-brandbare en niet-geleidende isolatiekussens die voldoet aan de P908. Dit is de E-Bike Safety Box.

Indien er gebruikt wordt gemaakt van een verpakking die voorzien is van de speciale brandkussens, zal de schade altijd beperkt blijven en niet buiten de doos komen.

U denkt waarschijnlijk: ‘Kan een kartonnen verpakking met speciaal ontwikkelde isolatiekussens wel 650°C weerstaan?’. Om dit te bewijzen is er een brandtest uitgevoerd met een lithium-ion-accu van een E-Bike in onze E-Bike Safety Box. Hieronder ziet u de fases van tijdens deze test.

Fase 1: Box tijdens de test

Er is sprake van een kortsluiting, dit heeft als gevolg dat er giftige rook uit de Safety Box komt. Daarnaast is de accu bezig met het verhitten tot een temperatuur van maximaal 650°C. Het speciale isolatiemateriaal voorkomt het ontstaan van een open vuur. Dit zorgt ervoor dat de buitentemperatuur onder de 35°C blijft.

Fase 2: Box na de brand

Als de accu uitgebrand is, is dit het resultaat. De Safety Box is niet in brand gevlogen en heeft alleen een roetvlek. Als dezelfde reactie plaats had gevonden buiten deze doos dan was alles in de omgeving van de accu zwaar beschadigd/ in brand gevlogen. Met alle gevolgen van dien.

Fase 3: Box geopend na de brand

Hieronder is de geopende Safety Box te zien. Zoals duidelijk te zien is, zijn de isolatiekussens niet in brand gevlogen, maar is in het midden wel duidelijk de ontplofte en gesmolten accu te zien.

Fase 4: Restant accu na de brand

Er is daadwerkelijk niks meer over van de accu, behalve dan de gesmolten resten.

Om de veiligheid van mensen te waarborgen, is de E-Bike Safety Box de ideale oplossing voor het verzenden van gebuikte accu’s. Zeker aangezien de verzender altijd verantwoordelijk is voor de gevolgen van een verzending en dus ook voor een in brand vliegende accu.

Wilt u de video van deze test zelf bekijken? Stuur een mail naar lboers@c-parts.nl.

Scroll naar boven